Myšlení barvou
Salcmanův pedagogický odkaz české malbě
„Malba je místo, kde se schází
náš mozek s vesmírem“
Paul Cézanne
Chceme-li
plně ocenit význam životního díla Martina Salcmana, není možné vedle jeho
malířské tvorby opominout jeho pedagogickou činnost. Přestože obvykle
v takovém případě, kdy je výtvarný umělec zároveň pedagogem, bývá pozornost
soustředěna především na jeho výtvarné dílo, můžeme u Salcmana hovořit o
činnosti pedagogické jako o přinejmenším rovnocenné stránce jeho životního
odkazu.
Salcmanův
pedagogický odkaz žije coby legenda, což by nebylo nic divného, neboť po léta (1946
– 70) učil malbu na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy (ústav jen různými
reorganizacemi v průběhu doby dostával různá jména) a jeho posluchači,
pedagogové, jsou rozseti po celé republice s nehynoucími vzpomínkami na
svého učitele.
Rozhlédnutím
se mezi Salcmanovými žáky získáme ovšem pozoruhodný seznam osobností. Kromě
těch jeho žáků, kteří se stali záhy jeho asistenty či působili pedagogicky
v jeho blízkosti – Jana Smetany, Zdeňka Sýkory, Kamila Linharta, Jiřího
Patery, narazíme na další výrazná jména české výtvarné scény, jejichž nositelé
sice někdy pokračovali ještě dále na uměleckých školách, ale se Salcmanovým
vlivem se v té či oné míře setkali. Jde např. o Dalibora Chatrného, Karla
Malicha, Vladimíra Mirvalda, Otakara Slavíka, Milana Knížáka, Adolfa Borna,
grafika filmových plakátů Jaroslava Fišera, ale také o jména významných teoretiků
umění jako Ludmila Vachtová či Jiří Padrta.
V této
souvislosti pochopitelně vystává otázka, čím a jak na své žáky Martin Salcman působil.
Porovnáváme-li jinde žáky se svými učiteli, soustřeďuje se pozornost většinou
na průniky výtvarného projevu v jejich díle. Zde však brzo poznáme, že v tomto
případě o takovéto kontinuitě nelze hovořit. Každý z jeho žáků je originálním
tvůrcem, ve svém projevu neporovnatelným s ostatními, s výtvarným dílem,
které má jiné výtvarné prostředky a jiné obsahy, než konkrétně nastoloval
jejich učitel. Mnohý z nich je dokonce nejspíš vnímán coby výraznější umělec
vzhledem k vrstevníkům ve své generaci nežli svého času ve své vlastní generaci
Martin Salcman.
„Vidím ho, jak po obnovení našeho studia
ještě při Vysoké škole technické v roce 1945[1]
zahajuje výuku malby: asi dvacet posluchačů prvního poválečného ročníku žasne
nad smělou koncepcí vyučování, kterou před námi prof. Salcman nastiňuje. Budeme
vycházet z úvah o moderním umění v celé jeho šíři, z filosofie od Sokrata po
Husserla, z moderních teorií hudby a literatury, budeme rokovat o poesii
Baudelairově, Apollinairově, Rilkově, moji asistenti nám budou vařit kávu,
oslovovat se budeme po francouzském způsobu pane Salcmane, pane Kučero, můj
plat si samozřejmě rozdělíte mezi sebe. Někteří spolužáci se strachují –
slyšeli mnohá jména poprvé, my se s kolegou Sýkorou radujeme a těšíme. Dva roky
jsme mu pak s jeho asistenty „vyběhávali“ jmenování a plat, který naléhavě
potřeboval. Jinak ovšem princip a metody výuky malby, které v úvodní přednášce
prof. Salcman naznačil, staly se osou koncepce a vlastně charakteristickým
rysem celé naší školy.“ nastiňuje Kamil Linhart jeho bezprostřední obraz[2].
Učitel,
který na jedny působil bizarně svým vždy dokonalým, až upjatým společenským
oblečením, avšak také přitahoval mimořádným zanícením pro svůj obor, na jiné učinil
dojem zároveň jako citlivý člověk, avšak také jako ne zrovna příkladný malíř („Bylo to v roce 1951 a já měla kliku. Jako
vedoucí katedry malby tam tehdy působil pan profesor Martin Salcman, což byl
starej beseďák, který toho mnoho věděl a byl velice citlivý na moderní umění.
Jenom mu vždycky trvalo asi osm let, než sám namaloval obraz.“ – Ludmila
Vachtová[3]). Vzpomínky jedněch na jeho brilantní rozbory
uměleckých děl stojí vedle výsledků mnohých, kteří jeho přístup k malbě
nepochopili[4],
kteří však také pocítili něco mimořádného, co se v životě Salcmanovy školy,
v životě nikoli každodenně patetickém, odehrávalo. Tato atmosféra povstávala z jeho myšlenek,
s kterými se zde pracovalo a které pro posluchače znamenaly přítomnost
očekávání, která mohou sami svobodně naplnit, aniž by se však při tom museli ztrácet
v nejistotách z neuchopitelných výsledků.
S odstupem
času můžeme konstatovat, že tím, co Martinu Salcmanovi zajišťuje mimořádné
postavení ve výtvarné pedagogice, je jeho vytváření a prosazování systému
tvůrčího přístupu k malbě, který je možné racionálně chápat a
z tohoto důvodu i dále srozumitelně předávat: oproti stále ještě obecné
představě o umělecké činnosti jako o božském pověření či mimořádném poslání - průkazná,
vlastním zrakem a vzájemnou diskusí kontrolovatelná metoda výstavby obrazové
struktury s dominujícím účinkem barevných vztahů. Potvrzením účinnosti a životnosti této metody
je právě postavení nejen jeho žáků, ale i růst další generace výtvarníků, která
čerpala z jeho dědictví zejména prostřednictvím již výše jmenovaných
někdejších Salcmanových asistentů, z nichž zásadní Salcmanův přínos pro
svou tvorbu i pro svou pedagogickou činnost deklaroval především Zdeněk
Sýkora. Již tato metoda, která otevřela
jeho mnohým žákům doslova netušené možnosti, by sama stála za to, abychom se jí
hlouběji zabývali.
Salcman
však ve svém pedagogickém působení došel ještě dál, tuto metodu, která by se
sama také mohla i vyvinout v pouhou formální floskuli, začlenil do širšího
rámce, v níž se teprve stává mimořádnou – do rámce historického usilování
o adekvátní výraz své doby. „Přijde básník a nejen to cítí jako my, ale
má dar najíti pro svůj cit slovo, formu; zdá se nám to pak samozřejmé, neboť to
tady bylo; stává se to pak slovem, kterým si rozumíme, stává se to obecným
majetkem, pevnou základnou, čímsi lidským.“[5]
Teprve
spojení obou složek, pedagogiky týkající se konkrétně malby a usilování o jejího
sociální a historické naplnění, vtahuje jeho žáky do podnětné atmosféry vlastní
tvůrčí práce jako soustředěného úsilí, jež je zároveň hluboce i aktuálně zakotveno;
tvorba se nesklání před nedostižnými vzory autorit, ale ty přijímá jako
přitažlivé příklady pozorného, pokorného nazírání, které je přístupné každému,
kdo je ochoten se touto metodou zabývat a sledovat tyto cíle. Při jejich naplňování také i učitel sestupuje
z pozice své nadřazenosti nad žáky a umožňuje jim společné prožívání
dosahovaných výsledků[6].
Tento způsob výuky tak umožňuje ve výuce umění jinak nebývalou věc – předávání
principů stavby výtvarného díla, aniž byl posluchač nucen přímo volit konkrétní
výrazové prostředky stejné povahy jako jeho učitel. Zde můžeme hledat i klíč k
vysvětlení, co spojuje jeho žáky – jakási konstruktivní vyspělost jejich tvorby
a svobodný přístup k hledání vlastních prostředků.
Salcmanův
postoj k malířství a tvorbě obecně má dva základní osobní zdroje,
z nichž vyšel, které však osobitě prohloubil a rozvinul do uvedeného
komplexního myšlenkového systému. Prvním zdrojem byl jeho vztah k dílu i
životnímu postoji svého učitele Jana Preislera, druhým jeho dvouletý pobyt ve
Francii (1926 – 28) a jeho fundované seznámení s francouzskou malbou.
Vztah
ke svému učiteli rozvíjel Salcman v několika rovinách – přejal od něj onu
schopnost tvůrce a hledače nových cest, které ovšem chápal v jejich kontinuitě,
jako pokračování v objevech tvorby po celou dobu lidské historie. Reálně mohl pozorovat jeho snahu o pozdvižení
národní kultury, které již nebylo neseno obrozeneckým duchem, ale potřebou
vyrovnat se s tím, co bylo nejdůraznější a nejživotnější ve světě v současnosti,
v tomto případě s francouzskou moderní malbou. V rovině samotné malířské práce
představoval Preisler již nikoli dodržování zavedených kánonů, ve svém díle
nenabízel ani snahu o věrnost a životnost bezprostředního nahlížení a zachycení
reality, ale uplatňoval koncepční práci s výrazovými, chcete-li znakovými
prostředky za účelem vyjádření „různých smutků, nevěr, melancholií“.[7] V samotné francouzské malbě Preisler nahlížel
její schopnost „dívat se vlastně ne na
obrazy, ale do obrazů, do organismu jejich“[8]. Ve svých obrazech tak sledoval „zdůvodnění každého předmětu a každé formy
v obraze použité, zdůvodnění její
jako součásti celého organismu a její úlohy v něm“[9] (podtrhl
J. V.).
Také
význam a uplatnění barev při takovémto jejich nelokálním (z náhledu na
skutečnost neodvozeném) užití je nutné kontrolovat z hlediska jejich
organického začlenění v obraze: „Barva
nesedí zde na povrchu, ale zase docela zdůvodněně prostupuje celý obraz“
nebo jinde: „To thema samo nese již v sobě černé tóny, které dostaly
nejintensivnějšího výrazu, jako černá barva draperie mladíka, tedy jaksi centra
obrazu. Tato barva pak v různých nuancích od nejtemnějších tónů přes
lomené šedé a zelenavé tóny prostupuje celý obraz, až vyznívá nakonec ve
světlých šedých a docela bílých tónech koně, o nějž je mladík opřen. Je to tedy ne černý nebo šedý, ale naprosto
barevný obraz. Dnes bych to logičtěji nesvedl.“[10]
Salcman
měl tu výhodu, že si mohl samotný zdroj vlivu na svého učitele, francouzskou
malbu, během svého dvouletého pobytu v Paříži důkladně osobně prostudovat. Závěr z toho z toho učinil dvojí,
jeden historický, v němž zjistil, že až teprve právě francouzská malba od
romantismu s vrcholem postimpresionismu probojovala a dovoluje skutečně
zřetelné svébytné užití barvy jako autonomního tvůrčího prostředku, druhý
koncepční, zjištění, jak s barvou vskutku uvědoměle konkrétně pracovat.
Ve
své stati O barvě[11]
Salcman prokazuje, jak staří mistři od středověku do barbizonské školy byli
omezováni mnoha předpisy a předsudky, které zabraňovaly rozvinout užívání barvy
jako vyjadřovacího prostředku bez omezení.
„Všude taková jistota, jako byla
jejich jistota ve víře v Boha. Nikde ani zmínky o nějakých vzájemných
barevných vztazích. Mluví o věcech a o barvách jako o samých o sobě. V tom
byla velká jednoduchost. A právě uvést věci, tvary, barvy ve vzájemné vztahy je
nejtěžší.“[12]
„Srovnejme, jak třeba Raffael proti Corotovi to měl s barvou
snadné.“[13]
Do „malířské revoluce“, kterou nastolila právě francouzská malba, malíři podle
názoru Salcmanova nesestavovali obraz z barev, ale z linií a objemů,
vyjadřovaných ve valérech, světlostních poměrech, často skrze příslušné malířské
figury (obličej, oděv, koruna stromu) v jediné, stejné barvě v celém
obrazovém objektu. „Barva v současné době je něco zcela jiného, než bývala. Má docela
jinou funkci. Ve všech dobách byla doprovodem formy, a to i když byla krásná,
dekorovala, byla na povrchu věci. Pro nás, je barva živým organismem s vlastním
individuálním životem, jako cokoli živého. Je živá sama v sobě, mluví sama za
sebe, je určitým slovem, symbolem určitého pocitu – jako vůně…. Největší malíři
i mimo naši dobu cítili barvu, ale protože jejich stanovisko bylo jiné, bylo
dané, nedostali se k životu barvy.“[14]
„Velká
francouzská revoluce uvolnila tolik uměleckých sil, jako nikde v Evropě.
Tyto síly mohly se opříti o velké umění předrevoluční, jehož zkušenosti byly
přeneseny Davidem do století devatenáctého. Stačí připomenout si jen hlavní
jména, abychom viděli tu železnou logiku vývoje: Géricault, Delacroix, Ingres –
Corot, Daubigny, Daumier – Courber – Manet, Degas, Cézanne – Gauguine, Gogh –
Seurat – Derain, Matisse, Braque, Picasso (…) Vidíme, jak Géricault a Delacroix
obohatí barvu do nového století; Ingres, jako by se bál velkého spěchu, udržuje
linii a objem; Corot a Daubigny udržují výtvarný názor přímo před přírodou;
synthetik Daumier chce objem i barvu; revolucionář Courbet, i když se mu to
nepodaří, chce zahodit celou minulost a dívat se jen na přítomnost; Manet a
Cézanne zkoumají barvu po všech stránkách; Degas trvá na malbě i pevném objemu;
Gauguin si uvědomuje, že impresionismem barva utrpěla na své plné síle, a hned
se podle toho zařizuje a dělá barevnou plochu, obohacenou impresionismem;
Derain, Matisse, Braque a Picasso rozvádějí každý po svém zkušenosti
předchůdců. Kde v Evropě najdeme, aby problémy kladené dobou byly řešeny
s takovou logikou a tolika umělci?“[15]
Klíčový
závěr, jenž získal ze svého francouzského pobytu, jak s barvou pracovat a
uplatnit ji v obraze, metoda, jak vůbec konstruovat (komponovat) obraz, je
východiskem celého jeho pedagogického procesu.
Je to metoda, založená na relacích, metoda, kterou jako první prakticky
použil i teoreticky definoval Paul Cézanne: „Neexistuje
žádná linie, ani žádná modelace, jsou jen kontrasty. Tyto kontrasty netvoří
černá a bílá, ale barevný vjem. Modelace vyplývá ze správného vztahu tónů.
Pokud jsou kladeny vedle sebe harmonicky a pokud jsou tam všechny, obraz
dostává modelaci samočinně.“[16]
Relační
postoj zaujímal Salcman jak k uplatnění barvy v obraze, tak i
k malířské kompozici. Uměl jej doložit jak v principech, tak
v konkrétních rozborech historických i aktuálních děl. Jiří David uvádí[17],
jak právě tato schopnost analyzovat podle uvedených principů konkrétní dílo
byla velmi podstatnou částí jeho pedagogického působení[18].
Stejně
důležité bylo, že své analýzy dokázal přetvořit na jednoduché a účinné principy:
„Každý malíř ví, že položí-li jakoukoli
málo výraznou šeď na bílé plátno, má tato šeď plnou charakterovou hodnotu,
protože je na neutrálním pozadí. Posadí-li vedle první barvy barvu druhou, dvě
barvy jsou již k sobě v určitém poměru a je na malíři, jaký význam ve
své celkové koncepci výrazové té nebo oné barvě určí. Tak je tomu
s dalšími barvami a do nekonečna.“[19]
„Prvním
daným činitelem kompozice je tvar plochy obrazu, obdélník, čtverec nebo kruh
apod. První linie položená na plochu vchází ve vztah k rámu. Položíme-li
druhou, linie má vztah k rámu i k linii, která již byla položena a
tak do nekonečna.“[20]
Jak
již bylo řečeno výše, uplatňování tohoto relačního názoru zakládá revoluci
v malířském vyjadřování, uvolňuje totiž předsudky, týkající se malby
k nesmírné svobodě. Uvolňuje však nejen tyto prostředky, na novou
otevřenou pozici staví samo vidění i myšlení. Byl to Salcman, kdo tuto novou
senzitivitu přinesl do Čech a prosazoval ji jako pedagogickou metodu. Otevřel
tak svým žákům a tedy větvi českého výtvarného umění, která je na něj napojena,
zcela nové obzory.
Salcman
v době, která se zásadně hlásila k obsahu (jak po uvolnění
v polovině padesátých let psal Rabas – na každém poli musely být namalovány
alespoň dva traktory), převedl to, co se do té doby nazývalo formou, na sám
obsah. Forma pro něj neznamenala kánon a závaznost – znamenala pro něj samu specializaci
vnímání, cítění a myšlení, která spočívá „pro malíře a sochaře v hodnotách
barevných a plastických“[21].
Podobně
jako u Cézanna, studium přírody od této chvíle bylo možné oprostit od
romantického nádechu a učinit z něj analytickou činnost, kontrolovatelnou
autorem a umožňujícím mu experimentálně proměňovat jak samotné vztahy, tak
prostředky, které do nich vstupují. Tento přístup v pedagogickém uplatnění
umožňoval také diskuzi mezi učitelem a žákem v tom smyslu, že žák byl
schopen zcela rozumět důvodům, proč a jak které vztahy a prostředky, které se
v nich nacházejí, uplatnit, což je základ jejich svobodné volby a porozumění
jejich účinkům v experimentálním přístupu. Dokonale to ilustruje vyjádření
Zdeňka Sýkory, Salcmanova asistenta a také učitele, který jeho metodu ve svém
pedagogickém působení uplatnil nejdůsledněji a sám ji ve své tvorbě
v nebývalém rozletu rozvinul[22], zároveň také dokumentuje ducha předávání a
vzájemného obohacování, které Salcmanem nastolený přístup k poslání malby
založil:
„Nepřišel jsem na žádný chytřejší začátek,
než je studium přírody.[23]
Šlo ovšem o výtvarné vidění, o jeho kultivaci. Tím už je vlastně dáno, že výuka
měla dvě části: Studium podle skutečnosti, kde se používaly cézannovské
principy, a současně s tím výklad moderního umění od Barbizonských. Tady
se s laikem vždycky domluvím, co je obraz, a odtud se dá sledovat malířské
myšlení až po současnost i zpět do minulosti. Přitom stále méně bylo pro mne
cílem „naučit žáky malovat“. Spíš šlo o to, aby se ve světě vůbec uměli
orientovat očima.
Malování v přírodě bylo pro kultivaci
výtvarného vnímání nejúčinnější. Do Třeboně, kam jsme obvykle jezdili na
krajinářské kurzy, odjížděli „nevidoucí“, to znamená zvyklí jen na běžné
každodenní vnímání prázdné formy, na praktický účel jednotlivé věci.
V přírodě u stojanu najednou začali poznávat, že při malířském, výtvarném
vnímání světa jde o specifickou kvalitu věcí, o vztahy mezi věcmi. A to ty děti
nesmírně obohacovalo. Když jsme se pak vraceli vlakem zpět, hovořily o tom všem
samy a se zápalem.
Z tohoto aspektu by se tedy smysl našeho
malování dal vyjádřit přibližně takto: Člověk pozná způsob sledování vztahů.
Pozná kvalitu abstrahované rekonstrukce toho, co vidí. Je přiváděn
k intenzivnímu prožívání viděné skutečnosti.“[24]
Obdobným
způsobem hodnotí podstatu Salcmanova pedagogického díla a způsob jeho předávání
i Kamil Linhart: „Mám na mysli Salcmanův zásadní důraz na význam a uvažování vztahů mezi
jednotlivými výtvarnými prvky spojený s poukazem na relativní platnost jejich
hodnoty a účiny. Jde o princip, který by byl aktuální i v pojetí dnešní
postmoderní filosofie. Mnoha Salcmanovým žákům posloužil i v jejich vlastní
umělecké činnosti. Ve spojitosti s tím musíme ještě připomenout i Salcmanovo
výchovné působení jako osobnosti s impozantním vystupováním, rozsáhlým
kulturním rozhledem, statečným občanským postojem i s celkovou osobní svéráznou
životní filosofií.“[25]
V této
souvislosti je třeba litovat, že ostrakizace Salcmanových asistentů a nositelů
Salcmanova pedagogického odkazu, Zdeňka Sýkory, Kamila Linharta a Jiřího Patery
na Pedagogické fakultě v Praze v letech normalizace násilně přervala
možnost tuto originální a inspirativní metodu nadále uplatňovat a rozvíjet ve
vysokoškolské výuce. Její trvající pedagogická účinnost i význam díla Zdeňka
Sýkory i dalších tvůrců, kteří se k této salcmanovské tradici zřetelně
hlásili a hlásí jako ke svému inspiračnímu zdroji, však odkazuje nejen na její
dosavadní mimořádnou hodnotu, ale i na dosud neuzavřené možnosti jejího
uplatnění.
„Zdá se, že je v lidské povaze dělat
z neurčitého určité, sdělitelné sobě i druhým(…) Malíř hledí na překrásně
barevnou paletu, takovou jako skvostný obraz, a přece mu to nestačí, nýbrž
hledá, až na paletě uvidí něco z forem konkrétního světa, něco sobě i jiným
sdělitelného. Domníváme se, že člověk přes všechny zkušenosti neztratil lidskou
míru, že neztratil přírodu. Že je také sám přírodou a že otázka je nejen vidět,
ale novými zkušenostmi umět pro viděné najít sdělitelnou formu, společnou řeč.
To je dlouhá, těžká a málo halasná práce.“[26]
Jaroslav
Vančát
IX.
2009
Literatura:
Martin
Salcman, Tvůrce prostředí. Život
XIX.6,1944 – 45, nestránkováno.
Martin
Salcman, O barvě. Výtvarné umění 1956 VI., s 249 – 263.
Martin
Salcman, Poznámky k malířské kompozici. Výtvarné umění 1957 VII, s. 152 –
161.
Martin
Salcman, Nad dílem Preislerovým.
Výtvarné umění 1957 VII., s. 170 - 173.
Jan
Preisler, Jan Preisler St. Suchardovi
(dopis), Výtvarné umění 1957 VII, s. 228.
Paul
Cézanne, Číst přírodu. Praha: Arbor
Vitae, 2001.
Miroslav
Míčko, Poznámky k dilu Martina
Salcmana. XIX.6, 1944 – 45.
Jiří
David, Salcmanova škola dialektické malby.
In: Jiří David, Století dítěte a výzva obrazů (red. Hana Babyrádová). Brno:
Masarykova univerzita, katedra výtvarné výchovy, 2008, s. 206 – 209. Poprvé
otištěno v Estetické výchově, č. 10/1981 s kryptoautorstvím Věry
Davidové.
Jiří
David, Zdeněk Sýkora 60 Kamil Linhart.
Estetická výchova, říjen 1980, č. 2, str. 51-53. Jako autorka byla uvedena Věra
Davidová.
Vítek
Čapek, Rozhovor se Zdeňkem Sýkorou. Poprvé otištěn v sešitku bez
reprodukcí, vydal Zdeněk Sýkora nákladem vlastním, Louny 1986, 12 stran.
Josef
Hlaváček, Otázky pro Zdeňka Sýkoru. Výtvarné
umění, roč. XVIII, 1968, č. 3, str. 110 – 119.
Kamil
Linhart, Vzpomínka na profesora Martina
Salcmana. http://www.vejr.cz/regiz/archiv/osobnosti/salzman.html (ověřeno
9. 9. 2009): Převzato z Regiz, kulturně historické revue lounského
regionu, 1/1998
Ludmila
Vachtová, (rr interview) - http://www.revolverrevue.cz/kazdy-mame-svoje-lobby-s-historickou-umeni-ludmilou-vachtovou-hovori-terezie-pokorna-a-viktor-karlik (9.
9. 2009)
Alena
Dokonalová, Jan Preisler, umělec a učitel. Nepublikovaná rigorózní práce na
Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy, 1972. Vedoucí práce Martin Salcman.
Jaroslav
Vančát, Stavitel výtvarných emocí /K
devadesátému výročí narození Martina Salcmana/ Výtvarná kultura X, 5/1986,
str. 8 – 9 (Kronika).
Martin Salcman – pedagog reflektovaného
vnímání
Pedagogická
činnost Martina Salcmana je přinejmenším rovnocenná jeho činnosti malířské.
S nesmírnou pozorností k uměleckým i lidským zásadám svého učitele
Jana Preislera, rozšířil originálně jeho odkaz vlastním studiem francouzské
modernistické malby.
Malbu
ve svém pedagogickém působení povýšil na svébytný prostředek poznání reality,
nikoli však v jejích prvotních, syžetových obsazích, ale v její
schopnosti stvořit nový výtvarný názor, který pak je schopen přinést inovační
sdělení o našem prožitku skutečnosti.
Relační
myšlení o malbě, o uplatnění barev a účincích jejich vzájemných vztahů, které
formuloval především pod vlivem myšlenek a díla Paula Cézanna, dokázal
přetvořit v racionální pedagogickou metodu, ověřitelnou vlastním smyslovým
nazíráním žáků a jejich vlastním výtvarným vyjádřením, kontrolovatelnou ve svém
účinku dialogem a diskusí.
Jeho
metoda, vycházející z malířského vyjádření, má význam dosahující za
hranice malby i za hranice výtvarného umění – učí metodě reflektovaného vnímání
a myšlení, pojímá tvorbu nikoli jako božské vnuknutí, ale jako analytickou
činnost, vycházející z rozšiřování hluboce prožitého historického
zakotvení.
Salcmanova
pedagogická činnost měla a má vliv nejen na pedagogické ůsobení mnoha
následovníků, které za svoji dlouho učitelskou
kariéru na Pedagogické fakultě
Univerzity Karlovy v Praze (1946 – 1970) vychoval, ale také přímo na uměleckou
tvorbu mnoha význačných umělců, z nichž za všechny můžeme jmenovat Zdeňka
Sýkoru, Karla Malicha a Dalibora Chatrného.
Ostrakizací
Salcmanových asistentů Zdeňka Sýkory, Kamila Linharta a Jiřího Patery, kteří
jeho myšlenky na Pedagogické fakultě uplatňovali, byla násilně přerušena
možnost jeho pedagogické myšlenky nadále šířit ve vysokoškolské výuce. Jejich
účinnost v pedagogické praxi i v inspiraci umělecké tvorby význačných
tvůrců je však činí stále podnětnými i otevřenými k dalšímu rozvíjení.
[1] na oficiálních stránkách katedry výtvarné výchovy je Salcmanovo působení uváděno od r. 1946.
[2] Linhart, 1998.
[3] Vachtová, 2009.
[4] I na tuto stránku možného míjení se s některými posluchači odkazuje Jiří David (2008 – pozn. 97).
[5] Salcman, 1944-45.
[6] O tomto duchu školy a přátelského vztahu k žákům všech učitelů, kteří vyrůstali po Salcmanově boku, Zdeňkovi Sýkorovi, Kamilovi Linhartovi i Jirkovi Paterovi, mohu svědčit již i osobně (a potvrzuje jej i většina mých kolegů a bezprostředních předchůdců i následovníků ve studiu na této katedře v sedmdesátých letech, kdy na jiných školách byla působením normalizace situace mezi učiteli a žáky zcela odlišná); užíval jsem si jej, aniž jsem tehdy mohl tušit, jaký na něj měl vliv ten tichý muž, který se coby nenápadný důchodce jednou či dvakrát protáhl naším ateliérem při cestě na drb a na kafe se svými někdejšími asistenty.
[7] Jan Preisler v dopise Stanislavu Suchardovi.
[8] dtto
[9] dtto
[10] dtto - obojí
[11] Salcman 1956, s 249.
[12] dtto
[13] dtto
[14] Salcman – viz http://www.vukart.com/
[15] Salcman 1957, s. 171.
[16] Cézanne, 2001, s. 11
[17] David, 2008.
[18] Příkladem může být analýza v jeho stati O barvě: „Renoir má krásný portrét Dívky ve žlutém klobouku s červenou pentlí. Klobouk je slaměný, jeho barva je žluť do citrónova. Pozadí je zelenavé s jemnými žlutohnědými skvrnami. Zelenavá kontrastuje jemně se žlutou, se kterou je zároveň příbuzná, a nadto žlutá se spojuje se zmíněnými žlutohnědými skvrnami. Červená stuha na klobouku vyrůstá z hnědých vlasů pod kloboukem, je rozvedena v růžovém obličeji až do bělorůžové blůzky. Všechny barvy jemně kontrastují se zelenavým pozadím a zároveň s ním jsou ve spojení jemnými hnědavými skvrnami. Barevnou dominantou obrazu je žlutá barva na klobouku, přežeňme jen trochu spojovací hnědavou ve skvrnách pozadí, a zničíme konkurencí kvalitu všech barev, o kterých jsme mluvili. Nastane pestrost a chaos.“
[19] Salcman, 1956. Princip, podle něhož zde popisoval uplatnění relace barvy v rámci celku, bychom dnes dokázali číst i jako vyznání významu pluralitní existence: „Každá barva je krásná, výrazná, a to i ta nejmenší nuance, dáme-li jí prostředí, aby v něm neztrácela nic ze své individuality a na své hodnotě v celku.“
[20] Salcman, 1957.
[21] Preisler, 1957.
[22] Uplatnění této metody u Zdeňka Sýkory můžeme uvést jako exemplární případ - jemu relační chápání elementů sloužilo jako myšlenkový základ ve všech etapách jeho tak v jiných aspektech proměňující se tvorby – od Zahrad přes Struktury k Liniím.
[23] Sýkora na jiném místě rozvádí, co znamená
studium přírody v Salcmanově škole, do které s Kamilem Linhartem
natěšení přišli z Loun jako zastánci „progresivních proudů“, kubismu a
surrealismu: „Počátky mé
krajinomalby byly poznamenány několika faktory. Dal jsem se snadno přesvědčit
svými učiteli Boudou, Lidickým a Salcmanem, že je třeba začít od počátku,
studiem přírody, a nikoli tím, čeho bylo již dosaženo. Studium přírody nemělo
ve škole charakter akademického kopírování, ale byla to metoda postupného
vizuálního a haptického poznávání skutečnosti, v kresbě, malbě a
modelování. Tato metoda nenavozovala žádný určitý výtvarný názor, ale byla
vynikající školou výtvarného vidění a cítění. Jelikož jsem tuto metodu přijal i
jako svůj výchozí výrazový prostředek, byl jsem vlastně ve svých počátcích na
přechodu z barbizonského do impresionistického výtvarného myšlení.
V krajinomalbě jsem potom spontánně prošel formovými proměnami, které
prodělala evropská malba v prvních desetiletích tohoto století.
Byla
to linie od impresionismu přes Cézanna k fauvismu a kubismu. Pro mne byl
rozhodující Matisse, na jehož vývoji jsem pochopil podstatu těchto proměn. Byl
to vývoj, který měl přirozenou a pevnou logiku, vývoj významových a výrazových
proměn výtvarného jazyka, jeho prostředků. Byl mnohokrát různě popsán, vyložen.
Hledaly se jako vždy hlavně souvislosti a vztahy; vývojová dynamika podstaty
výtvarného jazyka zůstává stále nedotčena.“ (Čapek;1986)
[24] David, 1980.
[25] Linhart, 1998.
[26] Salcman, 1957 (2).